• Pepsico is vooral bekend van de gelijknamige cola, maar het Amerikaanse voedingsconcern haalt de meeste omzet uit snacks
  • Voor de komende jaren kan Pepsico net wat harder groeien dan de markt.
  • Speciaal voor leden van Business Insider Premium geeft Hendrik Oude Nijhuis periodiek tips over aandelen die in zijn optiek ondergewaardeerd zijn.

Beursexpert Hendrik Oude Nijhuis heeft zich samen met collega Björn Kijl van Beterinbeleggen.nl ontwikkeld tot expert op het gebied van value-beleggen.

De term ‘value-investing’ verwijst naar het beleggen in aandelen die op de beurs relatief laag zijn gewaardeerd, terwijl onderliggend sprake is van een sterke concurrentiepositie en een bovengemiddelde winstgevendheid op de langere termijn.

Speciaal voor leden van Business Insider Premium geeft Hendrik Oude Nijhuis periodiek tips over aandelen die in zijn optiek ondergewaardeerd zijn. Dit keer gaat hij in op het aandeel PepsiCo.

Hendrik Oude Nijhuis:

“PepsiCo is vooral bekend van de Pepsi-Cola maar het zijn de snacks – met merken als Doritos en Lay’s – die goed zijn voor ruim de helft (55 procent) van de omzet en zo’n 65 procent van de winst. En bovendien is het zo dat de snackverkopen een sterkere groei laten zien dan de verkoop van frisdrank.

"Bij het meest recente kwartaalbericht van PepsiCo werden beleggers getrakteerd op positief nieuws: de omzetgroei versnelt, het marktaandeel neemt toe en vanwege een kostenbesparingsprogramma is de verwachting dat de winstmarges de komende jaren wat zullen oplopen.

"Ik zie de omzet bij PepsiCo de komende jaren zo’n 6 procent per jaar toenemen, aanvankelijk vooral gestuwd door het openstellen van de economie en vervolgens vooral door groei buiten de Verenigde Staten."

Verwacht rendement van PepsiCo:

"PepsiCo mikt voor de komende jaren zelf op een organische omzetgroei van 4 procent tot 6 procent per jaar. Dat lijkt een vrij realistische doelstelling, omdat de verwachte marktgroei voor snacks en frisdrank 4 procent tot 5 procent bedraagt. PepsiCo verwacht kortom dat mogelijk nog wat aan marktaandeel gewonnen wordt.

"Investeringen van PepsiCo in de productiecapaciteit, het verbeteren van de distributie-efficiëntie en de verschuiving naar gezondere premiumproducten maakt dat ik de winstmarge de komende jaren wat zie oplopen, bij een naar verwachting eveneens stijgende omzet. Daarnaast geven overnames een impuls aan de omzet en wordt de winst per aandeel verder gestuwd door aandeleninkoop.

"Uitgaande van een onveranderde waardering mag van een belegging in PepsiCo een rendement verwacht worden dat gelijk is aan de toename van de winst per aandeel (hoog in de enkele cijfers) aangevuld met het dividendrendement (2,8 procet momenteel). Opgeteld impliceert dat een verwacht rendement van laag in de dubbele cijfers.

Hendrik Oude Nijhuis is medeoprichter van beleggingsfonds ValueMachinesFund en heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ‘s werelds beste beleggers.

Deze analyse is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit geen aandelen PepsciCo.